Opleiding

Structuur van de opleiding

De Master in de Historische Taal- en Letterkunde bouwt verder op de basisvaardigheden van de bachelor Taal- en Letterkunde. Na afloop moeten studenten in staat zijn zelfstandig complexe wetenschappelijke problemen binnen het vakgebied van de historische taal- en letterkunde op te lossen. Tijdens de master kan men zich verder bekwamen in één of twee talen die reeds tijdens de bachelor aan bod kwamen. Deze taalvakken worden omkaderd met historische uitdiepingsonderdelen.

Het programma van de master Historische Taal- en Letterkunde bestaat uit 60 studiepunen op te nemen in volgende clusters:

A. Verplichte vakken (10 ECTS)

  • Boekgeschiedenis
  • Een algemeen literatuurvak of een algemeen taalkundevak

B. Keuzevakken (25 ECTS)

  • voor minstens 15 studiepunten taalvakken
  • voor hoogstens 10 studiepunten cultuurhistorische taalvakken waarvan hoogstens 1 vak aan een andere faculteit of een andere Vlaamse universiteit

C. Stage (10 ECST): zie de stagegids (versie 5 september 2022)

Mogelijkheid tot onderzoeksstage in een (interne of externe) onderzoeksgroep of in een culturele instelling.

D. Scriptie (15 ECTS)

 

Voor gedetailleerde informatie en studiefiches, klik hier of download de informatiebrochure (versie 6 september 2022)

Toegang tot de opleiding

rechtstreeks:

  • BA Taal- en Letterkunde

via een voorbereidingsprogramma van 90 studiepunten:

  • BA Wijsbegeerte
  • BA Moraalwetenschappen
  • BA Archeologie
  • BA Geschiedenis
  • BA Kunstwetenschappen
  • BA Oosterse Talen en Culturen
  • BA Oost-Europese Talen en Culturen
  • BA Afrikaanse Talen en Culturen
  • BA Toegepaste Taalkunde

Als de minor Duits, Engels, Frans, Grieks, Italiaans, Latijn, Nederlands, Spaans of Zweeds reeds werd opgenomen in de bachelor, krijgt de student hiervoor een vrijstelling in het voorbereidingsprogramma.

Voor gedetailleerde informatie, klik hier.

Loopbaanperspectieven

Deze studie bereidt de student voor op:

  • academisch onderzoek via de onderzoeksbanen aangeboden in de universiteiten in binnen- en buitenland en diverse wetenschappelijke instellingen
  • een baan binnen de onderwijssector
  • een baan in overheidsdienst of in de private sector, waarbij een analytische en kritische geest en een uitgebreide culturele bagage op prijs worden gesteld. Hierbij denken we niet alleen aan  erfgoedinstellingen zoals archieven,  bibliotheken, musea en erfgoedcellen, maar tevens aan de veel bredere culturele sector zoals de (organisatie van) podiumkunsten, de administraties bevoegd voor kunsten en erfgoed op de diverse politieke niveaus enz.